Formuleringskonstens okrönte mästare
- I 28 år har man kamperat ihop, berättar Charles i intervjun i senaste PLM TV News (program 9).
Han sa det inte, men tittar man tillbaka på de olika alliansgenerationerna torde han mena att ”den första generationens allians” var den deal som gick ut på att man splittade fifty-fifty på intäkterna. Dassault skötte då förtiden programutvecklingen, medan IBM marknadsförde lösningen och implementerade.
Sen har det som sagt utvecklats ungefär som ett modernt äktenskap. Låt oss för enkelhetens skull kalla separationen mellan bolagens verksamheter i Kina, några år in på 2000-talet, för den tredje generationens allians. Och den när Dassault tog hand 40% av IBMs dåvarande intäkter, i samband med att man plockade över hela återförsäljarsidan för midmarket 2007, för fjärde generationen. För att nu i ”femte generationens allians”, 2009, ta över hela IBMs PLM-division. Från tindrande blickar och varma deklarationer om trohet till, tjaa - kan man kalla det något annat? - skilsmässa.
I och med köpet har Dassault en relation till IBM som ser ut ganska precis som konkurrenternas (Siemens PLM och PTC). PLM-aktörerna sköter programmen och implementationerna, IBM sköter – utan att favorisera någon – infrastruktur, systemintegration, middleware och annat. Vilket Charles elegant kallar för den ”femte generationens allians”. I PLM TV News-intervjuen nu i program 9, säger han vidare:
- I 28 år har alla sagt att ”det kommer inte att fungera”.
Då kanske dom fick rätt till slut…
7 december stänger Volvo ner Enovia VPM
Apropå Dassault så meddelar våra kontakter på Volvo Cars att man den 7 december definitivt stänger ner sin Enovia VPM-installation (en föregångare på PDM-sidan till dagens Enovia). I fortsättningen är det PM och Siemens PLMs Teamcenter som gäller.
De senare verkar f ö – tillsammans med PTCs Windchill – vara de aktörer vars lösningar allt som oftast under 2008 och hittills under 2009, plockat hem de flesta benchmarks som utlysts bland de större användarföretagen.
AB Volvo (med lastvagnar och bussar mm) valde ju PTC, vidare har Assa Abloys PDM-val, som VF tidigare rapporterat, landat i Siemens Teamcenter, liksom också Hennes & Mauritz när det gäller butiksinredningar.
PTCs Windchill seglar in på IKEA
En riktigt intressant sak är f ö den affär som nu tycks vara i full gång på IKEA. VerkstadsForum har nu från tre olika källor fått bekräftat att ett PLM-avtal är under uppsegling för den svenska möbelgiganten. VerkstadsForums pappersupplaga har ju tidigare rapporterat om att IKEA för några år sedan satsade på 3D och i denna upphandling valde SolidWorks. Idag är en viktig fråga: ”Hur ska man allokera sina 3D-data?”
Här har man, enligt VFs källor, inte gått spikrakt mot målet att implementera ett PDM/PLM-system för att bl a kommunicera tillverkningskrav, design, materialval etc till sina underleverantörer. I ett första skede föll IKEAs val på att köra in en pilot baserad Dassaults Matrix-plattform (MONE), en pilot som kördes av Technia. Exakt hur utfallet av denna ser ut har inte gått att få fram, men helt klart är att IKEAs andra option har varit en satsning på PTCs Windchill. Eftersom man nu valt att gå vidare med Windchill är indikationen att denna lösning klarat av de krav IKEA haft på sitt kommande PLM-system. Medan Matrix fallit ur matchen.
Hur som helst – en PLM-order från IKEA måste betecknas som bland det bästa som nu går att få för spelarna på programmarknaden. Visserligen lär det i första skedet inte frågan om någon global satsning – trafiken av PTC-höjdare i trakterna av småländska Älmhult, har enligt VFs IKEA-källor, varit stor de senaste månaderna - men om det hela nu fungerar är chanserna till en global implementation riktigt god.
Och det, mina damer och herrar, är varken mer eller mindre en riktig kanonorder!
Marc Diouane – en PLM TV-entusiast
Slutligen bara måste man rapportera om att PTCs europachef, Marc Diouane, är en hängiven PLM TV-tittare. Åtminstone när det gäller de bitar av sändningarna som försiggår på engelska. När PLM TVs reporter Eva Regårdh nyligen under PTCs stora Europaevent i Stuttgart, förberedde sig för intervjun med sagde Diouane, säger han till henne:
- PLM TV är ju världens enda TV-program om PLM, helt fantastiskt. Vet ni förresten när ni blev riktigt kända? Jo, det var när ni för ett par år sedan la intervjun med Dassaults Bernard Charles.