Ett förstulet knackande på tangentbordet?
Tidningen nummer sex klar och distribuerad. Ett rykande färskt PLM TV News program 8 ligger ute på och streamingservern får anstränga sig så det tjuter i hela systemet. Enyhetsbrevet har precis gått ut och klickarna in på vår sajt landar i tusentals besök. Läge att ta det lite coolt? Luta sig bakåt i kontorsstolen och lite förstulet knacka på tangentbordet?
Absolutly not! – telefonen ringer i ett, nyhetsuppslagen och tipsen fullkomligt forsar in via alla redaktionens digitala kanaler. Det är helt enkelt full action där ute på marknaden – det börjar röra på sig ordentligt. Och på en del håll har det vänt riktigt snabbt:
Jag fick t ex ett mejl från rapid prototyping-företaget ARRKs nordiska säljchef, Erik Bjälkvall. Så här skriver han:
”Hej Mats, jag kan meddela dig att det sen två veckor veckor är fullt ös som gäller på alla prototypavdelningar. Jag har iofs haft ett väldigt bra år - har redan passerat förra årets siffror - men engelsmännen har haft det mycket kämpigt. Men nu small det bara till och vände över en natt."
Det låter förstås kanon och ARRK är bara ett exempel, det finns flera. ”Hjulen börjar så smått röra på sig”, som det sägs i PLM TV News Ekonomi Special i program 8, som rykande färskt ligger ute på webben nu.
Det ligger en hund begraven i Dassaults IBM-köp
Ja, ni har förstås hört den stora nyheten att Dassault köper en miljard dollar för 600 miljoner…
Jag talar alltså om nyheten som fick klickningarna in på verkstadsforum.se att gå i taket. En högst anmärkningsvärd händelse, som tyvärr råkade äga rum precis efter det att PLM TV-nyheterna lagts ut.
Alltnog - 600 miljoner dollar kostade kalaset. Genom köpet får Bernard Charles ”et alliances” 700 IBM-konsulter och säljare, men också ca 1 000 affärskontrakt med många av världens stora industribolag.
Det som får mig lite konfunderad är det låga priset. För 600 miljoner dollar känns rätt lite för ett bolag som årligen drar in en dryg miljard dollar på försäljning av PLM-mjukvaror som Enovia, Catia och Delmia. Man undrar vad som egentligen ligger bakom. Visst kan man förstå att Charlés gärna vill ha hela pengen som IBM drar in på bolagets mjukvaror, men att s a s köpa en miljard dollar som kommer in varje år, för en engångssumma på 600 miljoner dollar. It doesn´t make sence.
Här ligger en hund begraven. Även om det s a s nu skulle vara så att det är dåliga marginaler på miljarden.
Vi får utreda detta djupare.
Siemens, Dassault och PTC laddar upp för en ny strid
Hur som helst verkar det nu som att det här med att strukturera om återförsäljarkedjor är modeordet för dagen bland de stora programutvecklarna på PLM-sidan. Så är det och logiken från tidigare lågkonjunkturer, med framför allt en konsolideringstrend, håller i sig. Man formerar sig för en ny strid i ett nytt läge, inför den vändning i konjunkturen, som de flesta gissar kommer att ta fart under första halvåret 2010.
Siemens PLM sajnade upp nya Conex Software, som svalde gamla HCAD, för att sälja både Teamcenter, NX och Solid Edge, och om man inte misstar sig finns här flera drag på gång…
Vidare: Thomas Svensson – PTCs synnerligen skickliga VP och Norra Europa-chef – blev nyligen utsedd att bygga bolagets återförsäljarkanal i hela stora EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika). Dick Harrison, CEO i PTC, och hans vapendragare Jim Heppelmann, vill att uppemot 40% av intäkterna ska komma från de s k ”åf:arna”, istället för som nu drygt 25.
Och så grädden på moset med Dassault som sväljer hela IBM PLMs försäljningsavdelning.
Frågan är nu - vad vill Dassault egentligen med sitt åf-nät? Ryktet talar om att MP Engineering, Nordens största SolidWorks-återförsäljare skulle vara aktuella som V6-åfare med ansvar för hela midmarket och Technia för high end-sidan.
VF-redaktionen ringde upp Nordenchefen Didier Gaillard och bibringades lite mer ljus över händelserna:
- SmarTeam och de V5-relaterade lösningarna fortsätter att hanteras av sina respektive återförsäljare (Technia, Semcon, Systeam, Maxiom, i2e Sarcitus, Pulsen etc). De kommer alla också att sälja, eller kunna sälja, Enovia V6 i tillämpliga delar. Om de vill. Självklart måste man vara ackrediterad för den nya teknologin och det är en process som pågår.
Sammantaget, med den stora nyheten i förrgår om att Dassault själva tar över hela den centrala direktförsäljningen med också IBM PLM, så har Dassault skapat en numera tämligen klassisk och inom PLM världen ofta använd organisation.
* Business Transformation-delen (BT) är toppen av pyramiden med Dassaults egen direktförsäljning. Här finns nu mer parten av de stora globala OEM-kunderna.
* VAR-delen handlar om försäljning via åfare (Technia, Semcon, Systeam, Maxiom, i2e Sarcitus, Pulsen etc). VAR står för Value Added Reseller och här handlar det huvudsakligen om midmarket. Även om Technia definitivt, och Semcon och Systeam delvis, har kunder och användare inom high end- och OEM-segmenten.
* Professional Channel – SolidWorks-återförsäljarkedja med tydlig SMB- och mainstream-inriktning.
Vad dom vill med detta? Tjaa, lyssna på kanalbasen Pär Lindhe:
- Vi har definitivt stärkt våra kort med det här upplägget. De andra får se upp!
Krisen fick Ostnor att skjuta på programinvesteringen
En intressant sak som sägs i samma EKONOMI Special av sanitetsarmaturtillverkarna Ostnors CIO, Björn Åkerblom har f ö direkt beröring med de problembilder som mött ERP- och PLM-bolagen under framför allt våren: Kunder har dragit ner på mjukvaruinvesteringarna i form av nya programmoduler och liknande.
- Vi har verkligen ägnat åt oss det ni på VerkstadsForum beskrivit som att vässa våra egna processer, se till att få ut mer av de lösningar vi redan har.
Sen säger Åkerblom också att man absolut inte tittat ut på marknaden ”efter nya fantastiska programmoduler”.
- Vi hade ursprungligen tänkt att investera i en uppgradering av Lawson under detta år. Men efter neddragningarna till följd av lågkonjunkturen, tio procent av arbetsstyrkan har fått gå, beslutade vi oss för att skjuta uppgraderingen på framtiden. Nu finns planerna med för 2010 istället.
Alla ni ute på företagen känner säkert igen er i detta, liksom alla ERP- och PLM-programsäljare, som tampats med omöjliga budgetar med tanke på just det som Åkerblom berättar.
Skönt att det börjar vända nu.
Technia och PLM-historiens mest lönsamma annons
Apropå verkstadsforum.se:s senaste PLM TV News-sändning, så får nog det mest sensationella i hela sändningen sägas vara rapporten från Addnode och framför allt då dotterbolaget Technias siffror för tredje kvartalet. Technia gjorde nämligen, som koncernchefen, Staffan Hanstorp, med en utsökt språklig förfining uttryckte det hela ”ett negativt resultat”. I klarspråk gjorde man en förlust under Q3. Den första som jag kan minnas att jag hört talas om från det hållet. Definitivt i alla fall den första sen Addnode köpte bolaget.
- Technia har ett antal projekt av storlek som sakta men säkert men säker minskar i omfång, säger Hanstorp i PLM TV-intervjun. Han fortsätter: Vi börjar alltså komma in i leveransfaser och då behöver vi fylla på med nya projekt. Men idag så startas det inte så många nya stora projekt i skenet av krisen, och där drabbas vi självklart.
Jag gissar att läget känns extra tufft just för Staffan Hanstorp, som ju inte bara är Addnodechef utan också en av Technias grundare. Tillsammans med bl a Jonas Gejer, har han sedan med bestämd hand fått bolaget att, sen starten i mitten på 90-talet, sakta men säkert växa till sig. Alltid under kontrollerade former med sikte på god lönsamhet, bra konsulter och vass teknik. Något år blev man t o m utsett till Gazell-företag.
Technia måste f ö vara ett av landets få bolag om startat genom att ha skickat in en svarstalong i en annons. Det var Staffan Hanstorp som såg en annons för ett PDM-system som hette Matrix, och som han tyckte verkade vara bra. Han fyllde i talongen och fick sedemera svar. Vad det hela slutade i vet vi ju – det måste helt enkelt vara en av PLM-historiens mest lönsamma annonser.
VerkstadsForums TV-team i TV...
När verkstadsforum.se:s PLM TV-team nyligen hem från Orlando efter att ha täckt PTCs 20-årsjubilerande globala användarkonferens, så möttes dom på Arlanda av en ovanligt stor delegation. TV-kameror, strålkastare, fruar och pojkvänner - det visade sig att Kanal 3 har en dokusåpa som heter Stockholm-Arlanda. Och nu ville man skildra PLM TV-teamets hemkomst – det blev både intervjuer, filmning och kyssar och kramar till smäktande musik.
Man vet aldrig när man kan behöva läsa VerkstadsForum…
Till sist så man konstatera att VerkstadsForums läsare verkligen tar med sig vår publikation överallt. Titta på bilden här som skickats in av SolidWorks Norra Europas teknikansvarige Mattias Robertsson: