Om blickar kunde döda…
Helt klart börjar det kännas bättre nu när det gäller den s k marknaden.
När våra reportrar träffar sina reportageobjekt – både hos caseföretagen och programleverantörerna – så ser kort sagt blickarna gladare, mer öppna ut.
Och detta fenomen bär syn för sägen i vårt purfärska nummer av VerkstadsForums pappersupplaga. Den är tryckt igår och under dagen skeppas den iväg till posten för distribution till våra läsare. Så håll ut – i morgon fredag denna vecka har du blaskan i brevlådan.
Coverstory denna gång är då, som ett tidens positiva tecken, ett svensk programutvecklingsföretag som gått som tåget och blivit något av krisens vinnare på ERP- och PLM-marknaden – IFS.
När deras konkurrenter och de flesta andra företag i branschen f ö, tvingats fundera över personalneddragningar och kostnadsreduktion, ja, då har IFSs CEO, Alastair Sorbie, kunnat räkna hem ökande intäkter och vinster. Så självklart skickades både PLM TV News-teamet och papperstidningens redaktionsteam ut med uppdraget att skildra denna goda nyhet. Bland annat intervjuades nämnde Sorbie och allt gick bra ända till PLM TVs reporter skulle sammanfatta med några fraser och då råkade kalla Alastair för ”Alan”. Om blickar kunde döda hade reportern fallit livlös till marken.
Coverstory denna gång är då, som ett tidens positiva tecken, ett svensk programutvecklingsföretag som gått som tåget och blivit något av krisens vinnare på ERP- och PLM-marknaden – IFS.
När deras konkurrenter och de flesta andra företag i branschen f ö, tvingats fundera över personalneddragningar och kostnadsreduktion, ja, då har IFSs CEO, Alastair Sorbie, kunnat räkna hem ökande intäkter och vinster. Så självklart skickades både PLM TV News-teamet och papperstidningens redaktionsteam ut med uppdraget att skildra denna goda nyhet. Bland annat intervjuades nämnde Sorbie och allt gick bra ända till PLM TVs reporter skulle sammanfatta med några fraser och då råkade kalla Alastair för ”Alan”. Om blickar kunde döda hade reportern fallit livlös till marken.
Som tur är finns ju möjligheten att redigera inslagen, så när PLM TV News-intervjun nu ligger uppe på verkstadsforum.se finns inte tillstymmelse till felsägning med. MEN mr Sorbies skarpa blick gick inte att ta bort. Kolla själva.
Hur som helst så tyckte eder ödmjuke tjänare och bloggare att det här var en rätt kul story, så den kom med i papperstidningens mest lästa avdelning CAX-Svepet. Så vi körde den där och avslutade det hela med att medan en skammens rodnad spreds över kinderna be om ursäkt för fadäsen. Fast det gick så där – när korrekturet var godkänt och klart och pressarna dragits igång, ja, då upptäcktes att IFS-chefens efternamn stavats fel i spalten: ”Sorrbie”, med dubbla ”r” stod det. Aj, aj det var bara att stoppa pressarna korrigera och göra nya tryckplåtar – en kostnad på så där tiotusen pengar. Det var liksom inte läge att först raljera över en felsägning, be om ursäkt för detta och stava namnet fel igen.
Produktutvecklingsman ny chef för Volvo personvagnar?
Spekulationerna om var Volvo Personvagnar (Volvo Car Corp., VCC) ska hamna vid den omtalade försäljningen går i vågor. Ena dagen är det kinesiska Geely som gäller, nästa dag dyker Sören Gyll, f d Volvochef, upp i spetsen för Jacobkonsortiet (uppbackat av Volvos ingenjörer och Unionen). Och i elfte timmen poppar så ytterligare en spekulant upp, i amerikanska Crown.
Men Ford dementerar ideligen. Det är troligt att Ford tror sig kunna få bättre betalt för VCC, nu när hjulen börjat rulla igen för den svenska klenoden.
Men det spekuleras också i VDn, Stephen Odells, avgång. Fast Ford och Odell säger återigen att några sådana beslut är inte fattade. Och vad ska man säga – en dementi med detta innehåll är det enda tänkbara. Men så mycket torde stå klart, som att Odell, Ford-man sedan många år, kommer att få nya uppgifter inom koncernen när försäljningen väl är ett faktum.
Vem det nu blir som tar över chefstaburetten på firman återstår att se, men ett superintressant rykte talar om att Magnus Jonsson, produktutvecklingschef på VCC, tar över … Han har visat framfötterna under Volvos omställningsprocess. Han kan både Volvo och Ford och bolagen kommer under överskådlig tid att ha med varandra att göra. Kina-skeptiker är han, vilket möjligen kan vara ett problem om det blir Geely som köper. Men skepsisen bottnar nog främst i att Jonsson hoppas att få fortsätta på inslagen väg; den gröna linjen med lågemissioner och elfordon i fokus.
Den som är intresserad av att höra mer av Magnus Jonsson och om hans syn på produktutvecklingens framtid och annat, rekommenderas varmt att ta en titt på senaste PLM TV Magazine-sändningen på verkstadsforum.se. Klicka bara på logon på den gröna redaktionsfliken, så startar TV-programmet automatiskt. Använd INSLAGS-väljaren under TV-screenen och gå till reportaget från Stora Leverantörsdagen. Där finns en längre intervju med Magnus.
Helmuth Ludwig – Siemens PLM-bas och hängiven VF.se-läsare
Så måste jag bara delge er ett lite förvirrande faktum – när vi tittar på besöksstatistiken på verkstadsforum.se så framgår det att de flesta besökarna kommer från Sverige. Inget konstigt med det. Men däremot är det lustigt att Tyskland ligger tvåa i statistiken, med fler besökare än både Norge, Finland och Danmark. Och vi talar om plus 1200 besökare. Gissningsvis finns det en hel del svenskar som jobbar där och har ett intresse av att följa PLM- och ERP-marknaden.
Men sen vet vi att många från PLM-branschens mjukvaruföretags huvudkontor faktiskt följer nyhetsflödet på sajten.
Ett synnerligen prominent exempel är Siemens PLMs chef Helmuth Ludwig, som kollar in rubrikerna och sedan beställer översättningar på det som verkar intressant. Ett faktum som gäller de flesta nyckelpersonerna på höga poster ute i världen. På listan över besökare globalt hittar vi förutom ovan nämnda, USA, Storbritannien, Frankrike, Israel (plus 100!), Kina (!), Indien m fl.
De enda vita fläckarna bland kontinenterna är Afrika och Sydamerika.
Och apropå Tyskland kan också meddelas att antalet inbjudningar till olika event därifrån följt med antalet besökare på sajten uppåt.
Dear Herr Nyström, (VerkstadsForums PLM-reporter i Göteborg)
wir möchten Sie heute auf die Jubiläumsveranstaltungen der FQS Forschungsgemeinschaft Qualität e.V. hinweisen…
VerkstadsForum är sannerligen med i matchen på många fronter nu.
Nisses CAD & FISK…
Slutligen så ser man fram mot en ett allt spetsigare konkurrensläge när det gäller de stora programutvecklarna och deras satsningar på att bygga upp starka återförsäljarkedjor. Det som undertecknad brukar kalla ”SolidWorks-modellen” vinner alltfler anhängare. Med få men starka och kompetenta återförsäljare kan man vinna marknad. Det har i alla fall SW visat, inte minst i Sverige med MP Engineering och SolidEngineer. Experimentet med Newtime i Göteborg blev väl inte helt lyckat, men de andra två har gjort kanonbra insatser för att etablera 3D, beräkning, PDM och annat på marknaden små- och medelstora företag.
Autodesk såg hur bra det gick och passade under de första åren på 2000-talet på att rensa ordentligt i den under 90-talet synnerligen spretiga och vindvuxna floran av återförsäljare. En kul bild i sammanhanget – jag tror att det vara nuvarande Addnode-chefen Staffan Hanstorp som när han noterade att Autodesk till slut hade över 200 återförsäljare i Norden myntade begreppet: ”Nisses CAD & Fisk”.
Men sen kom SolidWorks 1995-96 och fick en success pyramidal med sin åf-strategi. Och under det nya millenniets första år hade Autodesk fått nog av ”Nisses CAD & FISK”-syndromet och drog under dåvarande Nordenbasen Thomas Juntti igång ett tufft omstruktureringsprogram för att dra ner antalet och vässa kompetensen hos de som fick vara kvar. Det lyckades han bra med och Autodesk kom upp på 3D-banan och kunde nu på allvar börja konkurrera med SolidWorks på 3D- och PDM-sidan.
Och som sagt – nu börjar även de riktigt stora fiskarna börja titta på den här typen av återförsäljarmodell. Dassault har varit igång ett par år och har numera flera riktigt starka spelar i sina led: Technia, IBM, Systeam, Maxiom och i2e.
PTC satte igång för några år sedan och plockar idag med åfare som Econocap, Avalon och andra in 25% av bruttot från dessa hårt arbetande vänner. Nyligen släppte verkstadsforum.se också nyheten att VPn och chefen för Norra Europa Thomas Svensson, avancerar i organisationen för att bli EMEA-ansvarig för att vässa återförsäljarledet ännu mer. 40% av intäkterna ska komma härifrån är tanken.
Sedan ett par dagar står det också klart att Siemens PLM tänker satsa i detta spår, och som VerkstadsForum.se kunde rapportera i veckan, har man nu signat upp en ny konstellation: Gamla HCAD, som sålde 3D-lösningen Solid Edge, och Velocity-paketet går ihop med delar av Conex och bildar nya Conex Software, med mer folk större bredd och djupare kompetens. Den nya återförsäljaren kommer framför också att ha PLM-lösningen Teamcenter och CAx-programmet NX på programmet.
Men gissningsvis är detta ändå bara början…
Snacka om getingbo.
Hur som helst så tyckte eder ödmjuke tjänare och bloggare att det här var en rätt kul story, så den kom med i papperstidningens mest lästa avdelning CAX-Svepet. Så vi körde den där och avslutade det hela med att medan en skammens rodnad spreds över kinderna be om ursäkt för fadäsen. Fast det gick så där – när korrekturet var godkänt och klart och pressarna dragits igång, ja, då upptäcktes att IFS-chefens efternamn stavats fel i spalten: ”Sorrbie”, med dubbla ”r” stod det. Aj, aj det var bara att stoppa pressarna korrigera och göra nya tryckplåtar – en kostnad på så där tiotusen pengar. Det var liksom inte läge att först raljera över en felsägning, be om ursäkt för detta och stava namnet fel igen.
Produktutvecklingsman ny chef för Volvo personvagnar?
Spekulationerna om var Volvo Personvagnar (Volvo Car Corp., VCC) ska hamna vid den omtalade försäljningen går i vågor. Ena dagen är det kinesiska Geely som gäller, nästa dag dyker Sören Gyll, f d Volvochef, upp i spetsen för Jacobkonsortiet (uppbackat av Volvos ingenjörer och Unionen). Och i elfte timmen poppar så ytterligare en spekulant upp, i amerikanska Crown.
Men Ford dementerar ideligen. Det är troligt att Ford tror sig kunna få bättre betalt för VCC, nu när hjulen börjat rulla igen för den svenska klenoden.
Men det spekuleras också i VDn, Stephen Odells, avgång. Fast Ford och Odell säger återigen att några sådana beslut är inte fattade. Och vad ska man säga – en dementi med detta innehåll är det enda tänkbara. Men så mycket torde stå klart, som att Odell, Ford-man sedan många år, kommer att få nya uppgifter inom koncernen när försäljningen väl är ett faktum.
Vem det nu blir som tar över chefstaburetten på firman återstår att se, men ett superintressant rykte talar om att Magnus Jonsson, produktutvecklingschef på VCC, tar över … Han har visat framfötterna under Volvos omställningsprocess. Han kan både Volvo och Ford och bolagen kommer under överskådlig tid att ha med varandra att göra. Kina-skeptiker är han, vilket möjligen kan vara ett problem om det blir Geely som köper. Men skepsisen bottnar nog främst i att Jonsson hoppas att få fortsätta på inslagen väg; den gröna linjen med lågemissioner och elfordon i fokus.
Den som är intresserad av att höra mer av Magnus Jonsson och om hans syn på produktutvecklingens framtid och annat, rekommenderas varmt att ta en titt på senaste PLM TV Magazine-sändningen på verkstadsforum.se. Klicka bara på logon på den gröna redaktionsfliken, så startar TV-programmet automatiskt. Använd INSLAGS-väljaren under TV-screenen och gå till reportaget från Stora Leverantörsdagen. Där finns en längre intervju med Magnus.
Helmuth Ludwig – Siemens PLM-bas och hängiven VF.se-läsare
Så måste jag bara delge er ett lite förvirrande faktum – när vi tittar på besöksstatistiken på verkstadsforum.se så framgår det att de flesta besökarna kommer från Sverige. Inget konstigt med det. Men däremot är det lustigt att Tyskland ligger tvåa i statistiken, med fler besökare än både Norge, Finland och Danmark. Och vi talar om plus 1200 besökare. Gissningsvis finns det en hel del svenskar som jobbar där och har ett intresse av att följa PLM- och ERP-marknaden.
Men sen vet vi att många från PLM-branschens mjukvaruföretags huvudkontor faktiskt följer nyhetsflödet på sajten.
Ett synnerligen prominent exempel är Siemens PLMs chef Helmuth Ludwig, som kollar in rubrikerna och sedan beställer översättningar på det som verkar intressant. Ett faktum som gäller de flesta nyckelpersonerna på höga poster ute i världen. På listan över besökare globalt hittar vi förutom ovan nämnda, USA, Storbritannien, Frankrike, Israel (plus 100!), Kina (!), Indien m fl.
De enda vita fläckarna bland kontinenterna är Afrika och Sydamerika.
Och apropå Tyskland kan också meddelas att antalet inbjudningar till olika event därifrån följt med antalet besökare på sajten uppåt.
Dear Herr Nyström, (VerkstadsForums PLM-reporter i Göteborg)
wir möchten Sie heute auf die Jubiläumsveranstaltungen der FQS Forschungsgemeinschaft Qualität e.V. hinweisen…
VerkstadsForum är sannerligen med i matchen på många fronter nu.
Nisses CAD & FISK…
Slutligen så ser man fram mot en ett allt spetsigare konkurrensläge när det gäller de stora programutvecklarna och deras satsningar på att bygga upp starka återförsäljarkedjor. Det som undertecknad brukar kalla ”SolidWorks-modellen” vinner alltfler anhängare. Med få men starka och kompetenta återförsäljare kan man vinna marknad. Det har i alla fall SW visat, inte minst i Sverige med MP Engineering och SolidEngineer. Experimentet med Newtime i Göteborg blev väl inte helt lyckat, men de andra två har gjort kanonbra insatser för att etablera 3D, beräkning, PDM och annat på marknaden små- och medelstora företag.
Autodesk såg hur bra det gick och passade under de första åren på 2000-talet på att rensa ordentligt i den under 90-talet synnerligen spretiga och vindvuxna floran av återförsäljare. En kul bild i sammanhanget – jag tror att det vara nuvarande Addnode-chefen Staffan Hanstorp som när han noterade att Autodesk till slut hade över 200 återförsäljare i Norden myntade begreppet: ”Nisses CAD & Fisk”.
Men sen kom SolidWorks 1995-96 och fick en success pyramidal med sin åf-strategi. Och under det nya millenniets första år hade Autodesk fått nog av ”Nisses CAD & FISK”-syndromet och drog under dåvarande Nordenbasen Thomas Juntti igång ett tufft omstruktureringsprogram för att dra ner antalet och vässa kompetensen hos de som fick vara kvar. Det lyckades han bra med och Autodesk kom upp på 3D-banan och kunde nu på allvar börja konkurrera med SolidWorks på 3D- och PDM-sidan.
Och som sagt – nu börjar även de riktigt stora fiskarna börja titta på den här typen av återförsäljarmodell. Dassault har varit igång ett par år och har numera flera riktigt starka spelar i sina led: Technia, IBM, Systeam, Maxiom och i2e.
PTC satte igång för några år sedan och plockar idag med åfare som Econocap, Avalon och andra in 25% av bruttot från dessa hårt arbetande vänner. Nyligen släppte verkstadsforum.se också nyheten att VPn och chefen för Norra Europa Thomas Svensson, avancerar i organisationen för att bli EMEA-ansvarig för att vässa återförsäljarledet ännu mer. 40% av intäkterna ska komma härifrån är tanken.
Sedan ett par dagar står det också klart att Siemens PLM tänker satsa i detta spår, och som VerkstadsForum.se kunde rapportera i veckan, har man nu signat upp en ny konstellation: Gamla HCAD, som sålde 3D-lösningen Solid Edge, och Velocity-paketet går ihop med delar av Conex och bildar nya Conex Software, med mer folk större bredd och djupare kompetens. Den nya återförsäljaren kommer framför också att ha PLM-lösningen Teamcenter och CAx-programmet NX på programmet.
Men gissningsvis är detta ändå bara början…
Snacka om getingbo.
Kommentarer
Postat av: Anders Friis
Att ni har så många besökare från Tyskland kan jag förklara :-)
Det är nämligen så att Volvo Cars går ut på Internet via Ford Europas lina i Tyskland. Därför får vi tysk reklam när vi googlar mm. Och ni får en massa besökare från en tysk ISP......
Trackback