Kära CAD- och PLM-, ERP-vänner
Livet är inte alltid så lätt. Men å andra sidan – vem har sagt att det ska vara lätt? Inte redaktionsledningen hos oss i alla fall.
Så här är det - ena ögonblicket så svettas eder ödmjuke tjänare över formuleringarna i VerkstadsForums ”lättsamma” krönika, CAx-Svepet. För att i nästa kastas in i den tyngsta av kommersiella världar i dagens läge: Försäljning till marknadsavdelningar med rekordsmå budgetar. Och då - när man efter några blytunga veckor i kamp med marknaden lyckas ro detta ”mission-almost-impossible” i hamn - så kläcker något ljushuvud här på redaktionen idén om en blogg. Det är straffet för att en läsarundersökning visade att CAx-Svepet var den mest lästa sidan i vår eminenta tidning. Swisch – så lätt det var att få ett jobb till.
Men okay, det är ju tuffa tider och alla säger att man nu måste ta i med båda händerna för att överleva lågkonjunkturen. Jag finner mig i mitt öde och kör igång. Målsättningen är att presentera intressanta grejer från vår bransch, så där en gång i veckan. Och det ska inte alltid vara PLM-gravallvarligt och trebokstavsakronymt, utan lite mer åt det mänskliga hållet.
MP Engineerings latinska nyhetsbrev
Nå, jag måste direkt erkänna att jag har en väldig faiblesse för att läsa PLM-branschens återförsäljares nyhetsbrev. De är veritabla guldgruvor av information.
Men ibland kan det hela bli lätt förvirrande. Vad sägs t ex om det här som jag fick av MP Engineering – Nordens största återförsäljare av DS SolidWorks produkter, som vi brukar beteckna dem i våra spalter? I juli månads nyhetsbrev fastnade jag för följande kryptiska rader:
Rubrik:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do
eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim
ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo
consequat.
Precis så där stod det. Rena latinet skulle man kunna säga. I andanom ser man Dan Browns ande sväva ovanför pannan och man undrar om det hela kan kopplas till MPs kreativa slogan: ”Den fjärde dimensionen”.
Latin någon?
En riktig Järnman på SolidWorks!
Så kan jag meddela att VerkstadsForum.se:s PLM TV News-team – apropå det här med MP Engineering – var på plats i Cambridge för SolidWorks lanseringsevent av senaste versionen 2010. Lösningen känns habil och blir nu snabbare och mer robust för varje uppgradering. Och den nya gröna modulen, ”Sustainability Express”, kan nog med tiden bli ett vasst miljöstöd.
Men den kanske intressantaste nyheten för vår ”CAE & Hör”-spalt var förstås att den tomma tronen som Nordenchef – efter Tobias Anderssons avgång vid senaste årsskiftet – nu fått sin nye kung, David Falkingham. Denne engelske gentleman visar sig vara en ”Iron MAN” – han tränar nämligen triathlon. En mil löpning, en mil simning och sen 18 mil cykel. Pust, man blir utmattad bara av att skriva ut de ingående grenarna. Mr Falkingham kommer att bli en tuff nöt för konkurrenterna på Autodesk och de andra som slåss om det nordiska herraväldet.
Samtidigt så lever han upp till något av SolidWorks-tradition – att anta tuffa fysiska utmaningar. Förre CEOn John McEleney klättrade t ex upp på Kilimanjaros topp – Afrikas högsta berg, ni vet. Och Tobias Andersson på sin tid var ute och gjorde loopar i det ryska stridsflygplanet MIG 27. Medan David Falkingham tänker bli Englands IronMAN 2010.
Dessutom passar SolidWorks på att gruppera om sina styrkor så att Norden/Baltikum nu slås ihop med Storbritannien till en ny Norra Europa-organisation.
Ha, man ogillar ju att säga: ”Vad var det vi sa”? Men precis så är det. När Andersson avgick vid årsskiftet 2008/2009, spekulerade VerkstadsForum kring händelserna och gissade att just en sådan region skulle bildas. Men nej, operative europachefen, Ken ”Sopranos” Manoff (ni minns väl det klassiska VF-omslaget från 2004 med Manoff, Tobias Andersson och Anders Wallberg med slickat hår och rubriken: CAD-branschens Sopranos?”), ringde direkt upp till VF-redaktionen och dementerade. ”Någon sådan omorganisation är inte aktuell”, sa han. Men idag är vi i alla fall där.
Nå, Mr Falkingham gjorde hur som helst ett gott intryck och han verkade synnerligen fokuserad på att se till att SolidWorks under hans ledarskap nu ska passera milstolpen 20 000 kommersiella licenser i Norden. Titta gärna på intervjun med Falkingham som kommer i nästa PLM TV News (program 7).

När Scaniachefen Leif Östling ilsknade till.
Apropå PLM TV så kan jag inte undanhålla er en rätt laddad incident i samband med Fordonskomponentgruppens event, Stora Leverantörsdagen, i Södertälje för en tid sedan. Det är ju så att de flesta som står inför intervjusituationer brukar vara rätt tålamodiga och stå ut med journalisters ibland lite intensiva frågande. Och få är väl lugnare och mer samlade än Scanias VD, Leif Östling.
Men ibland rågas måttet och sagde Östling kunde vid ett tillfälle under den kaotiska presskonferensen efter sitt anförande, inte hålla sig när en av pressens mer intensiva reportrar pressade på. Så här gick meningsutbytet till:
- Det har ju inte hänt så mycket inom lastbilsindustrin jämfört med personbilsindustrin. Ni har ju inte fått riktigt samma konkurrens från lågkostnadsländerna, säger journalisten.
- Nja, säger Östling, det är väl ungefär samma konkurrens generellt. Jag ser ingen större skillnad i det.
- Du tror att det blir stora ägarförändringar inom lastbilsindustrin…
- Nja, jag tror att det blir stora strukturella förändringar, svarar Östling, som nu börjar bli lätt irriterad över frågeställningen, som samma journalist tycks ha ställt vid tidigare tillfällen och kontinuerligt skrivit om.
- Du får liksom skilja på det här, fortsätter Östling argt, och det är ett av dina stora problem att du inte riktigt fattar vad jag säger. Jag pratar inte om ägarförändringar, utan om stora strukturella förändringar. Och det är en jävla skillnad. Därför att det är dom strukturella förändringarna, som alltid inträffar i dåliga tider, som ger nya ägarkonstellationer.
Basta! Annars var Östling sitt vanliga coola jag, och hade en mängd intressanta tankar kring Scanias effektivitetsutveckling och allt mindre, som han kallade det, ”tidslöseri”. Jag rekommenderar verkligen en titt på intervjun i PLM TV Magazine, program 3, som rykande färskt ligger ute på webben nu. Klicka på länken här nedan:
Lawsons fina champagne
Till sist vill jag bara honorera ERP-utvecklaren Lawsons globale chef, Harry Debes. Han har en formuleringsförmåga som kan göra vilken välskrivande journalist som helst grön av avund. Ni hörde väl denna retorikens gigant på Ekonomi Specialen vi hade i PLM TV News nu senast (program 6), apropå det faktum att Lawson använder sig av de egna mjukvarorna för att dra åt bältet i dyrtider och bli effektivare:
- We like to say that we drink our own champagne!
Kan det sägas vackrare och mer poetiskt? Ser ni inte riktigt flaskan framför er - Veuve Clicot Lawson? Santé!
Eder ödmjuke Mats Kellander
Så här är det - ena ögonblicket så svettas eder ödmjuke tjänare över formuleringarna i VerkstadsForums ”lättsamma” krönika, CAx-Svepet. För att i nästa kastas in i den tyngsta av kommersiella världar i dagens läge: Försäljning till marknadsavdelningar med rekordsmå budgetar. Och då - när man efter några blytunga veckor i kamp med marknaden lyckas ro detta ”mission-almost-impossible” i hamn - så kläcker något ljushuvud här på redaktionen idén om en blogg. Det är straffet för att en läsarundersökning visade att CAx-Svepet var den mest lästa sidan i vår eminenta tidning. Swisch – så lätt det var att få ett jobb till.
Men okay, det är ju tuffa tider och alla säger att man nu måste ta i med båda händerna för att överleva lågkonjunkturen. Jag finner mig i mitt öde och kör igång. Målsättningen är att presentera intressanta grejer från vår bransch, så där en gång i veckan. Och det ska inte alltid vara PLM-gravallvarligt och trebokstavsakronymt, utan lite mer åt det mänskliga hållet.
MP Engineerings latinska nyhetsbrev
Nå, jag måste direkt erkänna att jag har en väldig faiblesse för att läsa PLM-branschens återförsäljares nyhetsbrev. De är veritabla guldgruvor av information.
Men ibland kan det hela bli lätt förvirrande. Vad sägs t ex om det här som jag fick av MP Engineering – Nordens största återförsäljare av DS SolidWorks produkter, som vi brukar beteckna dem i våra spalter? I juli månads nyhetsbrev fastnade jag för följande kryptiska rader:
Rubrik:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do
eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim
ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo
consequat.
Precis så där stod det. Rena latinet skulle man kunna säga. I andanom ser man Dan Browns ande sväva ovanför pannan och man undrar om det hela kan kopplas till MPs kreativa slogan: ”Den fjärde dimensionen”.
Latin någon?
En riktig Järnman på SolidWorks!
Så kan jag meddela att VerkstadsForum.se:s PLM TV News-team – apropå det här med MP Engineering – var på plats i Cambridge för SolidWorks lanseringsevent av senaste versionen 2010. Lösningen känns habil och blir nu snabbare och mer robust för varje uppgradering. Och den nya gröna modulen, ”Sustainability Express”, kan nog med tiden bli ett vasst miljöstöd.
Men den kanske intressantaste nyheten för vår ”CAE & Hör”-spalt var förstås att den tomma tronen som Nordenchef – efter Tobias Anderssons avgång vid senaste årsskiftet – nu fått sin nye kung, David Falkingham. Denne engelske gentleman visar sig vara en ”Iron MAN” – han tränar nämligen triathlon. En mil löpning, en mil simning och sen 18 mil cykel. Pust, man blir utmattad bara av att skriva ut de ingående grenarna. Mr Falkingham kommer att bli en tuff nöt för konkurrenterna på Autodesk och de andra som slåss om det nordiska herraväldet.
Samtidigt så lever han upp till något av SolidWorks-tradition – att anta tuffa fysiska utmaningar. Förre CEOn John McEleney klättrade t ex upp på Kilimanjaros topp – Afrikas högsta berg, ni vet. Och Tobias Andersson på sin tid var ute och gjorde loopar i det ryska stridsflygplanet MIG 27. Medan David Falkingham tänker bli Englands IronMAN 2010.
Dessutom passar SolidWorks på att gruppera om sina styrkor så att Norden/Baltikum nu slås ihop med Storbritannien till en ny Norra Europa-organisation.
Ha, man ogillar ju att säga: ”Vad var det vi sa”? Men precis så är det. När Andersson avgick vid årsskiftet 2008/2009, spekulerade VerkstadsForum kring händelserna och gissade att just en sådan region skulle bildas. Men nej, operative europachefen, Ken ”Sopranos” Manoff (ni minns väl det klassiska VF-omslaget från 2004 med Manoff, Tobias Andersson och Anders Wallberg med slickat hår och rubriken: CAD-branschens Sopranos?”), ringde direkt upp till VF-redaktionen och dementerade. ”Någon sådan omorganisation är inte aktuell”, sa han. Men idag är vi i alla fall där.
Nå, Mr Falkingham gjorde hur som helst ett gott intryck och han verkade synnerligen fokuserad på att se till att SolidWorks under hans ledarskap nu ska passera milstolpen 20 000 kommersiella licenser i Norden. Titta gärna på intervjun med Falkingham som kommer i nästa PLM TV News (program 7).

När Scaniachefen Leif Östling ilsknade till.
Apropå PLM TV så kan jag inte undanhålla er en rätt laddad incident i samband med Fordonskomponentgruppens event, Stora Leverantörsdagen, i Södertälje för en tid sedan. Det är ju så att de flesta som står inför intervjusituationer brukar vara rätt tålamodiga och stå ut med journalisters ibland lite intensiva frågande. Och få är väl lugnare och mer samlade än Scanias VD, Leif Östling.
Men ibland rågas måttet och sagde Östling kunde vid ett tillfälle under den kaotiska presskonferensen efter sitt anförande, inte hålla sig när en av pressens mer intensiva reportrar pressade på. Så här gick meningsutbytet till:
- Det har ju inte hänt så mycket inom lastbilsindustrin jämfört med personbilsindustrin. Ni har ju inte fått riktigt samma konkurrens från lågkostnadsländerna, säger journalisten.
- Nja, säger Östling, det är väl ungefär samma konkurrens generellt. Jag ser ingen större skillnad i det.
- Du tror att det blir stora ägarförändringar inom lastbilsindustrin…
- Nja, jag tror att det blir stora strukturella förändringar, svarar Östling, som nu börjar bli lätt irriterad över frågeställningen, som samma journalist tycks ha ställt vid tidigare tillfällen och kontinuerligt skrivit om.
- Du får liksom skilja på det här, fortsätter Östling argt, och det är ett av dina stora problem att du inte riktigt fattar vad jag säger. Jag pratar inte om ägarförändringar, utan om stora strukturella förändringar. Och det är en jävla skillnad. Därför att det är dom strukturella förändringarna, som alltid inträffar i dåliga tider, som ger nya ägarkonstellationer.
Basta! Annars var Östling sitt vanliga coola jag, och hade en mängd intressanta tankar kring Scanias effektivitetsutveckling och allt mindre, som han kallade det, ”tidslöseri”. Jag rekommenderar verkligen en titt på intervjun i PLM TV Magazine, program 3, som rykande färskt ligger ute på webben nu. Klicka på länken här nedan:
Lawsons fina champagne
Till sist vill jag bara honorera ERP-utvecklaren Lawsons globale chef, Harry Debes. Han har en formuleringsförmåga som kan göra vilken välskrivande journalist som helst grön av avund. Ni hörde väl denna retorikens gigant på Ekonomi Specialen vi hade i PLM TV News nu senast (program 6), apropå det faktum att Lawson använder sig av de egna mjukvarorna för att dra åt bältet i dyrtider och bli effektivare:
- We like to say that we drink our own champagne!
Kan det sägas vackrare och mer poetiskt? Ser ni inte riktigt flaskan framför er - Veuve Clicot Lawson? Santé!
Eder ödmjuke Mats Kellander
Kommentarer
Trackback