* Dassaultchefens ödesår * Köpa Autodesk? * 3D modeller a la Carl Bass

Dassaultchefens ödesår
Säga vad man vill – men slutet på återhämtningens år 2010 är sällsynt dramatiskt. Och på något vis känns det som om ett paradigmskifte är på väg där den nya guden heter Molnet. Att Dassault System – Catia, Enovia, Delmia och Simulia, ni vet – sedan ett par år haft siktet inställt mot himlen är uppenbart för de flesta. Och när bolaget nyligen genomförde sin traditionella senhöstkonferens ECF (European Customer Forum) var detta mer än någonsin i fokus. DS-basen Bernard Charles var sprudlande glad och i vanlig ordning strålade han ut självförtroende och formulerade visionerna med samma expressiva penseldrag vi numera förväntar oss av denne PLM-branschens guru. Även om titeln för hans tankar lät lite så där – ”The future of 3D” – så handlade det om Dassaults väg in i molnet, bl a framhölls förvärvet av sökplattformsutvecklaren Exalead som en nyckel i utvecklingen av de kapaciteter företagen behöver för att hitta.

Vad man däremot inte ville tala särskilt mycket om under de här dagarna i Paris var rykteskarusellen om Daimler/Mercedes förestående val av framtida CAx-system. Osäkerheten var stor, trots att Catia varit hussystem under massor med år. VFs PLM TV News-team var på plats och försökte få kommentater, men det var lättare sagt än gjort.
Så när beskedet kom några dagar senare om att Daimler/Mercedes valt att gå vidare med värsta konkurrenterna Siemens NX istället hamnade oviljan att kommentera saken i ett förklaringens upplysande strålkastarsken. För Dassault verkar utslaget ha kommit som en en oförklarlig bomb. Och det famösa pressmeddelandet med Dassaults kommentarer till Daimler/Mercedes val andas en viss desperation. ”Daimler/Mercedes har tagit beslutet utan att ens utvärdera Dassaults Catia V6”, gick meddelandet ut på. Något som utifrån sett verkar högst otroligt. Att den tyska fordonstillverkaren inte skulle ha gjort extensiva utvärderingar inför ett så strategiskt viktigt val som det om framtidens CAD-system, förefaller orimligt.
Men å andra sidan är det lätt att inse implikationerna av det som händer. Dassaults nya V6-plattform har på automotivesidan inte vunnit de framgångar som DS hoppats på. Kanske finns ännu minnena av de problem som följde med övergången från V4 till V5 kvar. Kanske betraktas systemet ännu som för färskt och industriellt obevisat. O s v – det finns ett antal skäl, men de knyts alla ihop i det faktum att en förlust av ett framtida konto, som Daimler/Mercedes hade kunnat bli för DS och V6, är mycket tung. Dels i kraft av de uppemot 7000 användare det handlar om detta fall, dels i den gnagande oron kring vad som händer med de andra stora tyska fordonsbolagen. Dassaults CAD-lösning, Catia, dominerar här och om en av de stora spelarna väljer en annan lösning än den som nästan uppfattats som branschstandard…ja, i förlängningen skapas lätt en dyster framtidsvy. Det vill nog till att Dassault nu kastar in allt vad man har i resurser på det V6-projekt man ifjol annonserade tillsammans med franska fordonstillverkaren Renault. Mycket talar för att 2011 blir ett ödesår för Dassault och V6 inom automotive.

Köpa Autodesk?
Såg för övrigt att ett av Siemens allra högsta höns gick ut hårt i Wall Street Journal-intervju och praktiskt taget annonserade att det här med ”PLM i högsta grad hör till framtiden och Siemens tänker göra allt för att bli störst – bl a genom att kanske köpa ett annat större CAD-bolag”. Jojo, man tackar – inte så många att välja på kan tycka. PTC? Mja, där lär man redan ha försökt utan framgång. Och sen då? Tjaa, Autodesk… Vilda ideer som nog mera var ett utfall av stundens glädje över nyvunna framgångar. Det hela dementerades lite snyggt och så begravdes den tanken. Åtminstone för stunden.

3D modeller a la Carl Bass
Nå, apropå Autodesk så har ni förstå redan sett att VerkstadsForum hade sitt PLM TV News-team på plats i Las Vegas under den gångna veckan Autodesk University. Här är det alltid fullt drag, både vid spelborden och i konferenssalarna. Autodesk siktar liksom Dassault högt och tanken är att göra molnet till en möjlighet för alla. ”Ingen demokratiserar industriellt IT-stöd, som vi”, säger Autodesk-chefen Carl Bass i en intervju med PLM TV News. Se där en godbit man helt enkelt inte får missa.
Bass och hans Autodesk tar t ex ett kliv till när det gäller skapandet av 3D-modeller.   Exempelvis från ett vanligt enkelt foto. Man har utvecklat en programvara som som kan göra både punktmoln och mesh.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0